יום רביעי, 15 ביוני 2011

קהילת - Pro- ana




הקהילה המחתרתית ביותר ברשת לא חולקת תמונות עירום של ילדים: היא מסייעת לחברותיה (ולחבריה המועטים) להרעיב את עצמן למוות. איך נראית קהילת הפרו-אנה ברשת, וממה היא מסתתרת?

צליל שרון | mako | פורסם 03/11/08 11:54:47
אנורקסית (צילום: istockphoto)
50 סיבות לא לאכול:29. האם אוכל יותר חשוב מאושר?
צילום׃  istockphoto
השנה היא 2003 ואחד מאתרי החדשות הגדולים בארץ חושף תופעה מטרידה השוכנת בהייד פארק: פורום בשם "פרו-אנה", שבו נערות אנורקטיות תומכות זו בזו וחולקות טיפים להרעבה עצמית.

במהלך השנים האחרונות הפכה פרו-אנה לדת החדשה של אלפי נשים צעירות וגם כמה נערים, אשר מבלים מידי יום שעות מול המחשב בחיפוש אחר טריקים חדשים להסתרת המחלה, מקיימים דיונים פילוסופיים על הבחירה באורח החיים אנורקטי, ומנהלים שיח פנימי עם קודים סודיים. "החבר אד (ED)" הוא שם קוד ל- Eating Disorder; צמיד אדום על פרק היד הוא סימן היכר לזיהוי תומכות פרו-אנה, ואילו כחול מזוהה עם פרו-מיה. הצמיד המתרופף סביב פרק-היד ההולך ומצטמק מהווה תזכורת יומיומית ל"כוח הרצון" של הנערה העונדת אותו; צירוף המספרים 2648 הוא קיצור ל- 200-600-400-800, מספר הקלוריות היומי המוקצב בדיאטה מחזורית פופולארית בקרב הקהילה.
"זה בדיוק מה שהכת של פרו אנה מנסה לייצר," אומרת מירן בוניאל-נסים, דוקטורנטית בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט באוניברסיטת חיפה, אשר חוקרת בימים אלו את הקהילה הפרו-אנורקטית-פרו-בולימית. "לא סתם הקהילה הזו מכונה 'הכת של הרעב' – אתרי הפרו אנה ופרו מיה מציגים סממנים מובהקים של כת. יש להם שירי הלל, התייחסות לשלבים מסוימים של רזון כשלבי התעלות רוחנית."


מירן, לאן נעלמות הפרו-אנורקטיות?
"מאז שהאגודה העולמית להפרעות אכילה (ANAD) יצאה בקריאה לסגור את אתרי פרו אנה, בסביבות שנת 2001, החלו האתרים האלה לרדת למחתרת. קרה משהו בתרבות הווירטואלית שמאוד נבהל והגיב במהירות לקריאה הזו. איננו רואים תופעות שכאלו באינטרנט כיום, כי מעניין לראות שאתרי הימורים ופורנו אשר נמצאים היום במרכז המאבק לצנזורה, לא נעלמים מהרשת. על האנורקסיה, לעומת זאת, הצליחו לייצר אימפקט מאוד חזק. התגובה של האגודה, ששמעה את המושג החדש "פרו אנה" ונבהלה, הייתה שחייבים למגר אותו. אף אחד לא בדק את השיח בתוך הקהילה הזו לעומק וראה ההזדמנות לספק מענה טיפולי ואינפורמטיבי. יותר מזה, הייתה כאן הזדמנות ללמוד על אותה תופעה של הפרעות אכילה כדי ליצר עבורה את הטיפול המתאים, שכן היום עדין לאנורקסיה יש אחוזי תמותה גבוהים. החלטה לחסום את אתרי פרו-אנה גררה תגובת שרשרת שלילית- האתרים החלו לכאורה להיסגר, תומכות אנה עברו למקומות שהרבה יותר קשה להגיע אליהם מתוך תחושה של דחייה, ויש כאלו שראו בכך אפילו זרז לדבוק עוד יותר בקהילה."
מה זאת אומרת "ירדו למחתרת"?
אנורקסית מהגב(istockphoto)
50 סיבות לא לאכול: 50. שניה על השפתיים, לנצח במותניים.
מירן: "הן עוברות ממקום למקום, ולא נשארות באותו אתר זמן רב. למשל, אם תגיעי לתוצאות חיפוש של אתרי פרו אנה סביר שחלק רב מהם כבר לא פעילים, ולא כי אותה קהילה הפסיקה לפעול אלא היא העתיקה את מקומה כדי לטשטש את עקבותיה. אם תקראי היום את התגובות בבלוג בנענע או בתפוז לא תמצאי שם שיח פרו-אנה גלוי. הן כמעט לא נותנות לינקים לפורומים או אתרי פרו-אנה בבלוג. אם מישהי תזהה בלוגרית שהיא אנה היא תגיד לה: 'רדי איתי לשיחה באייסיקיו או תשלחי לי מייל'. גם הספרות המקצועית שחוקרת את הנושא לא מפרסמת לינקים, כיוון שאלה שנפתחים היום לא יהיו שם מחר. בחיפושים שלי הגעתי להרבה קישורים שכבר אינם פעילים, ואלו שכן פעילים ופתוחים לציבור הינם מעטים ומחייבים חיפוש עיקש, אחרים מחייבים סיסמה והזדהות כפרו-אנה".

דוגמאות לבלוגים של פרו-אנה

דוגמאות נוספות

הקישור לאתר הבא מוביל לטיפים - איך לרדת במשקל בקלות -  http://pro-thinspo.com.p12.hostingprod.com/proanatipsandtricks.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה