יום שישי, 17 ביוני 2011

פעילות למורים בנושא האלימות ברשת


 (קרדיט: המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, המרכז לטכנולוגיה חינוכית)

האם מחשבים נושכים?

הרעיון:

כיצד מתמודדים עם אלימות וירטואלית?


המטרות:

1.    להגביר את המודעות של התלמידים לתופעת האלימות ברשת האינטרנט ובטלפון הנייד.
2.    לגבש כללי התנהגות ראויה ברשת האינטרנט ובטלפון הנייד.

רקע:

ילדים רבים מבלים שעות ארוכות בגלישה, ביצירה ובשיחות ברשת האינטרנט, ללא הכוונה והשגחה. מורים והורים רבים אינם נותנים את הדעת ליתרונות של הרשת, וגרוע מכך – לסכנות האורבות בה לילדים.

דואר אלקטרוני, צ'אטים, טלפונים ניידים ופורומים הם אמצעי תקשורת נפוצים מאוד אצל ילדים רבים בימינו. אמנם יש בהם יתרונות, אך לעתים קרובות נעשה בהם שימוש לרעה: עלבונות, השפלות ואיומים וגם סכנות.

בעידן האלקטרוני חשוב להכיר ולהבין כללי התנהגות חדשים – כללי התנהגות ברשת האינטרנט ובטלפון הנייד.

שלבי הפעילות

בפעילות זאת שבעה שלבים.

שלב א: הפעלת פתיחה – סיפור


האם מחשבים נושכים?

-    "אימא, יש לי כאבים בבטן. כדאי שאני אשאר בבית היום..."
-    "מה קרה, מור? אכלת משהו מקולקל? אני אקבע לך תור לרופאה..."
-    "לא, אימא. אני לא יודעת. תני לי פשוט להישאר במיטה קצת. אני בטוחה שזה יעבור."
-    "את בטוחה שהבטן כואבת לך, מתוקה? את לא סתם מתפנקת?..."

עשיתי לאימא פרצוף מסכן. אני לא בטוחה שהיא האמינה לי, אבל היא נתנה לי ליהנות מהספק. והיא צדקה! באמת לא כאבה לי הבטן. מה שכאב לי זה... הלב.

הכול התחיל לפני שבוע. עד אז מיכל ויערה היו חברות שלי. ואז עשיתי משהו שעצבן אותן. אולי באמת לא הייתי בסדר, אבל התגובה שלהן הייתה לגמרי מוגזמת. הן התחילו להטריד אותי בטלפון הנייד . מתקשרות ומנתקות, ולפעמים גם שולחות לי הודעות SMS זדוניות.

החלטתי להשאיר את הטלפון שלי בבית, סגור. כשהן כבר לא יכלו להציק לי בטלפון, הן עברו אל המחשב. כל יום התמלאה תיבת הדואר האלקטרוני שלי בעשרות מכתבים. חלק סתם ריקים, בחלק היו קללות. וכל פעם שרציתי לעלות לדבר עם חברות בצ'ט, גם הן היו שם, עם הדיבורים המגעילים שלהן.

מחקתי את מיכל ואת יערה מהרשימה שלי. אבל אז הן עשו את הדבר הנורא מכול! הן לקחו תמונה שלי שהייתה להם מפורים האחרון (אז עוד היינו חברות), ובמקום הגוף שלי השתילו גוף של שימפנזה. ואת התמונה הזאת הן שלחו לאתר האינטרנט של היישוב.

אמנם מנהלת האתר הורידה את התמונה ברגע שהיא עלתה על זה, אבל עד אז הספיקו לראות אותה כולם, כי הן שלחו הודעות להיכנס ולראות את התמונה ה"מצחיקה".

זהו. עכשיו אני לא הולכת לבית-הספר. אני לא מסוגלת. כולם יצחקו עליי ויתלחששו מאחורי גבי. אני נשארת בחדר שלי, לא יוצאת מהמיטה שלי, לעולם! רק כאן אני מרגישה בטוחה.

שלב ב: שאלות לדיון בכיתה
1.      איזה סוג של מעשה עשו החברות, מיכל ויערה? האם צריך להתייחס אליו? אולי צריך להתעלם ממנו?
2.      האם, לדעתכם, המעשים שעשו החברות הם אלימות? האם אלימות ברשת האינטרנט היא אלימות ככל אלימות אחרת? במה היא דומה ובמה היא שונה?
3.      מדוע, לדעתכם, נוהגים אנשים באלימות ברשת?
4.      מה אתם חושבים שאפשר לעשות כדי להתגונן מפני אלימות ברשת?
5.      איך מור פתרה את הבעיה? האם אתם מסכימים עם הפתרון שלה? מדוע?
6.      הציעו למור דרכים אחרות להתמודד עם הבעיה.

שלב ג: עימות
1. לפניכם שתי דעות שונות על אלימות ברשת האינטרנט.
2. בחרו ילד או ילדה שייצגו כל דעה ויטענו אותה.
3. לאחר שמיעת הדעות והטיעונים, ערכו הצבעה בכיתה, וראו מהי דעת הרוב.

דעה א:         אלימות ברשת חמורה הרבה פחות מאלימות רגילה. אפשר לסגור את הטלפון ואת המחשב, והבעיה נפתרת מיד.
דעה ב:          אלימות ברשת חמורה הרבה יותר מאלימות רגילה. אי אפשר לברוח ממנה. אפילו אל הבית היא מצליחה להגיע ולפגוע.

שלב ד: מחשבה
הבעיה האמתית היא עצם האלימות. לכן, צריכים להתמודד קודם כל עם הסיבות לאלימות. האמצעי שהאלימים משתמשים בו (למשל, רשת האינטרנט) - חשוב פחות.
·    מה דעתכם: כאשר אלימות מתרחשת ברשת האינטרנט - במה חשוב יותר לטפל?

שלב ה: תרגיל
1.      נסו לדמיין כיצד היה העולם נראה ללא טלפון נייד וללא מחשב אישי.
2.      האם הייתם רוצים לחיות בעולם כזה?
3.      האם, לדעתכם, האלימות שעושים במכשירים האלה, מצדיקה להפסיק להשתמש בהם, או שלמרות הבעיות, עדיף להמשיך ולהשתמש בהם? מדוע?
4.      האם, לדעתכם, יש להגביל את השימוש של ילדים בטלפונים ניידים ובמחשבים? מדוע? ואם כן – אילו מגבלות יש להטיל?

שלב ו: אירוע
בבית-ספר תיכון מסוים החליטו תלמידי שכבה שלמה להחרים צ'אטים של אתר אינטרנט מסוים, כי, לדבריהם, האלימות והשפה הגסה עברו את הגבול.
1.      מה דעתכם על ההחלטה של התלמידים?
2.      מה אתם מוכנים לעשות כדי להוריד את רמת האלימות באינטרנט?

שלב ז: פעילות כיתתית מסכמת – אמנה כיתתית
הכינו אמנה כיתתית לשימוש נאות בטלפון הנייד ורשת באינטרנט.
באמנה יתחייבו כל תלמידי הכיתה לא לעשות שימוש לרעה בטלפונים הניידים ובמחשבים, אשר עלול לפגוע בחבריהם.
באמנה אפשר גם לקבוע את עונשם של אלה, אשר לא יפעלו לפי רוחה.  



(קרדיט: עמותת אשנ"ב – אנשים למען שימוש זהיר באינטרנט)

האינטרנט יכול להיות מסוכן לצעירים

 

מקרה שקרה:

ואני לא הייתי שם...
אבשלום אדרת, מרץ 2005

זהו סיפור עצוב, מיותר באמת,
של נער צנום, מופנם וביישן.
את ליבו הוא שפך בפורום, בצ'ט,
ואני – כלל לא הייתי שם...

כישרון מוסיקלי, גאון במחשב,
ברגעי משבר הקשים נותר לבד.
נפש תמימה, נער חושב,
בין האצבעות לנו אבד.

דיבר על המצוקה שלו בצבא,
היה לו קשה שם, לא הקשיבו אליו.
וכשהאור בקצה המנהרה כבה,
על אובדן חשב, מאס בחייו.

מול המסך ישב בודד ועצוב,
אל הגיטרה והמקלדת נמלט,
ואני לא ידעתי עד כמה הוא כאוב,
באינטרנט מצא מקום מיפלט.

היה גולש שעות דרך המודם,
יוצר קשר עם אנשים בעולם.
למה, אלוהים, לא ידעתי קודם,
מה הוא סיפר, שם, לכולם.

חיפש ברשת אוזן קשבת,
קיווה שמשם יבוא המזור.
נחמה פורתא לנפשו הדואבת,
אך, אבוי אלוהים, שם נפל אל הבור.

בין הצ'טים והפורומים הוא שוטט בלילות,
שח מחשבות של אובדן.
ביאושו שאל כמה שאלות-
"איך יבוא אל מותו האדם?"

והם שם מדברים "מה הענינים" "מה השתנה",
דברים סתמיים של חולין,
על הא ודא, על בינו לבינה,
אך גם להרוג הם יודעים.

חורשי רוע טוו את טבעת החנק,
אל התהום הובילוהו, ברשת אי שם,
"כך", לו הסבירו, "תילחץ על ההדק",
ואני- כלל לא הייתי שם.

"כך תיפגע, את הראש תפוצץ",
את ההסבר הפנים לעצמו,
ברשת קיבל זריקת עידוד אל הקץ,
והם לא ידעו אף את שמו.

ואף אחד לא קם לעצור,
לומר: "עד כאן", חבר,
אף אחד לא ניסה לעזור,
ועכשיו הוא איננו יותר.

ביום שלישי אל השדה נכנס לבד,
היה לו מאד קשה בעולם.
ירה, כמו שהסבירו, יריה אחת בלבד,
תמיד עשה הכל באופן מושלם.

זהו סיפור עצוב, מיותר בהחלט,
של נער צנום, מופנם וביישן.
את דמו הם שפכו בפורום, בצ'ט,
ואני- כלל לא הייתי שם.


מתוך הטרגדיה, מתוך הכאב,
אבקש מכם הורים יקרים,
לשמור, לעקוב, לבדוק, לשים לב,
האינטרנט יכול להיות מסוכן לצעירים.

אל תשאירו אותם שם לבד,
כדאי שנתחיל קצת לדאוג.
בני היקר, ערן, אבד,
האינטרנט יכול גם להרוג.

הגישה:

בני נוער וילדים רבים מבלים שעות ארוכות בגלישה ביצירה ובשיחות ברשת, ללא הכוונה והשגחה. מרבית המורים וההורים אינם מודעים למהות התרבותית, החברתית והערכית של תהליכים ברשת האינטרנט. הם אינם נותנים את הדעת ליתרונות ולסכנות שבאינטרנט.
צוות החינוך של עמותת אשנב פועל לקדם ולטפח את המודעות לשינויים הצפויים, ולמשמעויות החברתיות והאישיות הנובעות מהשימושים הנרחבים של האינטרנט ולטפח אצל המשתמש שימוש נבון באינטרנט. שימוש נבון באינטרנט כולל הגנה על המשתמש, שימוש בטיחותי, ושמירה על ערכים, אתיקה ומוסר רצויים בחברה הישראלית.
עקרונות הפעולה:

1.     הכרות עם הסכנות
דואר אלקטרוני, חדרי צ'אט טלפונים סלולאריים ופורומים הם אמצעי התקשורת הנפוץ של ילדים ובני נוער. הם נפגשים שם ומעבירים מסרים על מנת לתכנן אירועים חברתיים, לשתף במוסיקה, לפגוש חברים, לקנות ולמכור קלפי משחק ותחביבים אחרים, להכנת שיעורים ועוד.
האנונימיות הקיימת באמצעי התקשורת המקוונים מאפשרת לבני אדם להרגיש חופשיים יותר לעשות דברים שלא היו עושים לעולם בחיים האמיתיים. אפילו אם ניתן לזהות אותם הם יכולים להאשים מישהו אחר שפעל תחת שמם, וכך פוחת החשש מעונש.
טכנולוגיה יכולה להשפיע על אופן ההתנהגות ועל האתיקה כי אינה מספקת משוב מוחשי על תוצאות המעשה. אנשים צעירים אומרים מעבר לטכנולוגיה דברים שלעולם לא היו אומרים פנים מול פנים. חוסר המוחשיות מקטין את תחושת האמפטיה או החרטה כי קיימת תחושת ריחוק מהאדם שמעבר לטלפון, למחשב וכד'.
סוגי הטרדה הקיימים בתקשורת מקוונת: שליחת מיילים או SMS המכילים הודעות מעליבות או איומים ישירות לאדם. הפצת הודעות שטנה או העברה של סודות אישיים. גניבת סיסמאות וסחיטה באמצעותן. בניית אתרי שטנה ועוד. להורים ומורים קשה במיוחד לעקוב אחרי הטרדה סלולארית, שלא כמו מחשב שניתן להציב באמצע הבית, או שמוצב בספרייה ציבורית, הסלולארי הוא אישי, פרטי ותמיד נגיש. ילדים נוטים להשאיר אותם תמיד פתוחים, מה שמאפשר לבריונים להטריד אותם בכל מקום ובכל זמן.

2. על מה צריך להקפיד?
את הסכנות העיקריות אפשר לחלק לשלוש קבוצות של תמימ"ות:
תקשורת ומגע – ילדים חייבים ללמוד מחדש את החוק "עם זרים לא מדברים" בהקשר למרחב החדש באינטרנט ולעולם אסור שיתנו פרטים אישיים או שיפגשו עם מישהו שיצר איתם מגע דרך האינטרנט.
תוכן ומידע – יש לשמור על ערנות לגבי תכנים שילדים נחשפים אליהם ולנסח ביחד כללי יסוד לגלישה בטוחה והתנהגות נאותה.
תרבות ומסחר – פרסום באינטרנט ושיווק אגרסיבי יכולים לפלוש לפרטיות הילדים. יש לעודד את הילדים לא למלא טפסים המבקשים מהם פרטים אישיים שלהם ושל בני משפחתם.

3.     בקרה והגנה על האינטרנט
תוכנות סינון יכולות לסייע בחסימת חומרים לא ראויים, אך אינן יעילות ב 100 אחוז, ואינן תחליף לפיקוח של מבוגר. ברוב בתי הספר, קיימת הגנה ובקרה על האינטרנט אך ילדים רבים משתמשים באינטרנט לא רק בביתם אלא גם בבתי חברים, באינטרנט קפה, בספריות ובטלפון הסלולארי אשר בם ככל הנראה אין מסננים או פיקוח ובקרה. לכן חשוב ללמד את הילדים התנהגות אחראית ברשת, ולדון איתם בבעיות שהם עלולים להיתקל בהן.

4.     על מה תשוחחו עם הילדים?
אמרו להם:
·       בטיחות ברשת מתייחסת להיותנו זהירים בכך שלא ניתן שם, כתובת, טלפון או סלולארי, שם בית הספר או סיסמה לאנשים איתם אנו נמצאים בקשר ברשת.
·       פגישות עם אנשים שהכרתם ברשת עלולות להיות מסוכנות. אם החלטתם להיפגש, עשו זאת רק לאחר שיידעתם וקיבלתם את רשותם של הוריכם או מבוגר אחר שהנכם סומכים עליו, ורצוי שהפגישה תתקיים בנוכחותם.
·       קבלת דוא"ל או פתיחת קבצים מאנשים שאינם מכירים או בוטחים בהם עלולה לסבך אתכם בצרות. הם עלולים להכיל וירוסים או הודעות פוגעניות.
·       הבה נזכור שמישהו ברשת עלול לשקר לנו ולהתחזות למי שהוא אינו. אם הנכם חשים באי נוחות במהלך צ'אט, או במסרים מיידיים – סיימו את השיחה מייד.
·       אל תהססו לספר למישהו שאתם סומכים עליו, אם מישהו או משהו גורם לכם להרגיש אי נוחות או דאגה.
·       רצוי וכדאי שנגיע להסכם בנוגע לכניסה אך ורק לחדרי צ'אט שיש בהם מנהל.

5.     הצעה לחוזה אישי בין תלמיד לבית הספר בנושא גלישה בטוחה ואחראית ברשת


שם התלמיד ______________   שם משפחה_______________

שם ביה"ס_______________

      אני מסכים להשתמש ברשת האינטרנט בצורה מבוקרת ולנהוג על פי הכללים הבאים:
1.      לא אגלוש לאתרים שאין להם זיקה ישירה ללימודי או לביה"ס.
2.      לא אכנס לחדרי צ'אט ללא אישור מורי.
3.      לא אשלח הודעות פוגעות לאחרים ואשמור על כללים של שימוש הוגן ברשת.
4.      לא אוריד מהרשת תוכנות, תמונות או קבצים ללא רשות ממורי או הורי.
5.      כל שבירת כלל תביא להפסקת השימוש שלי ברשת האינטרנט.
6.      נושאי השימו שברשת נדון עם הורי/מורי וסיכמתי עמם את דרכי הגלישה (מה מותר לי ומה אסור).

על החתום:

שם מלא:_____________  חתימה:_______________

7. מה אפשר לעשות אם הילד נפגע?
·       שמור כל הודעה מטרידה והעבר אותה לספק האינטרנט: למחלקת אבטחת מידע abuse.
·       דווח לרשויות ולמנהל הפורום/הצ'אט על התנהגות לא ראויה: הטרדה, ניצול מיני או רמייה.
·       ספר מיד למבוגר שאתם סומכים עליו: מורה, הורה, אח גדות
·       עצור מיד את הפעילות: הצ'אט, המשחק, שיחת הטלפון, ה SMS.
·       חסום את המטריד
·       אם הילד מוטרד במכשיר הסלולארי, דווחו לספק הסלולארי או החליפו את מספר הטלפון.


8. ולמרות כל הנאמר:
כדאי לעודד את הילדים לשוטט באתרים החיוביים והמהנים ברשת, המקדמים ומחזקים את תחומי העניין שלהם, בדיוק כמו שאנו מחפשים תכניות טלוויזיה טובות ומתאימות לצפות בהן. אתם, המורים וההורים, הקדישו זמן למצוא את האתרים הטובים והמועילים ביותר עבורכם ועבור הילדים שבהשגחתכם.

למידע נוסף: היכנסו לאתר האינטרנט של עמותת אשנב: http://www.amutat-eshnav.org.il/








לגלוש עם ראש
 







חוברת הדרכה ליועצים


מבוא
    רשת האינטרנט נתפסת כיום, בשלהי המאה ה-20 כאחד מפלאי הטכנולוגיה בהיותה מדיום תקשורתי רחב ממדים המחבר מיליוני מחשבים אישיים, מחשבי שרת ורשתות תקשורת מקומיות. בראשיתה, פותחה רשת האינטרנט כדי להיות מאגר מידע אשר יאפשר שיתוף כלל עולמי ברעיונות ובמידע. מאז גדלה הרשת, זכתה לפופולריות רבה, והפכה להיות מאגר עצום של מידע בכל נושא בו חפצים.
    העלייה היומיומית בשימוש ברשת האינטרנט מצביעה על גידול במודעות הציבורית, באופי ובמגוון השירותים המוצעים ברשת, בטכנולוגיה המתפתחת, בירידת המחירים לצרכן ועוד. מציאות זו הפכה לחלק בלתי נפרד מחיי אנשים רבים וגופים ציבוריים, משרתת צרכים רבים ומביאה תועלת רבה. עם זאת, מציאות חדשה זו גם טומנת בחובה השפעות שליליות אפשריות על האוכלוסייה בכלל ועל ילדים ובני נוער בפרט. לעיתים קרובות אנו קוראים בעיתונים, לדוגמא, על מערכת יחסים שהתחילה באינטרנט והסתיימה במעצר, ניצול מיני או אפילו רצח. כמו כן, משתמשי אינטרנט רבים עלולים להקלע לדפוסי שימוש הגורמים לבעיות חמורות הקשורות להסתה, בעיות ביחסים בין-אישיים ולסוגים שונים של התמכרויות.
    לאור ממצאי מחקרים המצביעים על השפעות שליליות אפשריות של רשת האינטרנט בעיקר על ילדים, ראיתי לנכון לפתח תוכנית התערבות חינוכית לשימוש נבון באינטרנט עבור תלמידי בית-הספר.
    הבנת ההשפעות השליליות האפשריות של האינטרנט עשויה לסייע בידי ילדים, הורים ואנשי חינוך לבקר את מעורבותם ברשת האינטרנט וללמוד כיצד ניתן למתן השפעות שליליות אפשריות של רשת תקשורת זו.
    בחוברת זו תוצג תוכנית המבוססת על חינוך לשימוש נבון באינטרנט של ילדים ובני נוער. במהלך לימוד הנושא, לומדים התלמידים על עצמם ביחס לרשת האינטרנט, דנים בדילמות שונות, מתנסים באתרים שונים, מיישמים מיומנויות תקשורת ומתמקדים בדרכים בהם ניתן למנוע השפעה שלילית אפשרית של הרשת עליהם.
תוכנית ההתערבות כולה נמצאת באתר האינטרנט בכתובת: http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm . התוכנית מורכבת מעשרה מפגשים המותאמים לשיעור של 45 דקות בבית-הספר. על היועץ לתת לתלמידים להתנסות בכל מפגש ולבצע את המטלות ובסוף כל מפגש לקיים דיון לפי המוצג בחוברת זו.
בהצלחה! ליאת רסל-גליסקו, יועצת חינוכית
מפגש 1
הנושא: האינטרנט כאמצעי לשירות האדם.
מטרה: המשתתפים יבינו את משמעותה הפסיכולוגית והחברתית של רשת האינטרנט בכלל ולגבי ילדים בפרט.
מהלך המפגש:
המנחה ידריך את המשתתפים להכנס למפגש 1 באתר האינטרנט בכתובת http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm   ולהכין את המטלות שבו.

א. כל משתתף יקרא את השיר  "האינטרנט שלי" ויענה על השאלות בסופו.
ב. על בסיס משפטים אלו יערך דיון:
·       למה משמש אותנו האינטרנט?
·       מהי המשמעות של האינטרנט עבור כל אחד מאיתנו?
·       מהו השוני והדמיון שבתפיסותנו את האינטרנט?
·       האם יש הבדל בין תפיסתי לתפיסת חבריי ולתפיסת הוריי את האינטרנט? במה?
ג. המנחה יסכם על הלוח את תשובות המשתתפים.
ד. כל משתתף יקרא את דף ההיגדים ויענה על השאלות בסופו.
ה. כל משתתף יקרא תשובותיו והמורה יסכם על הלוח:
·       מהם הדברים שנותנת הגלישה באינטרנט בשונה מפעילויות אחרות?
·       אילו גורמים הופכים את האינטרנט למושך עבור ילדים? האם משיכה זו היא חיובית/שלילית לדעתם?
ו. בסבב: כל תלמיד יגיד מה "לקח" מהמפגש (במילה אחת בלבד!)

מפגש 2
הנושא: השפעות רשת האינטרנט
מטרה: המשתתפים יפתחו מודעות אישית לגבי השפעות שליליות אפשריות של גורמים ברשת האינטרנט על המשתמש
מהלך המפגש:
המנחה ידריך את המשתתפים להכנס למפגש 2 באתר האינטרנט בכתובת http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm   ולהכין את המטלות שבו.

א. המשתתפים יתחלקו לקבוצות. בכל קבוצה ידונו בקטעי העיתונות שבמפגש זה לפי הנקודות הבאות:
·       מה הרגשתם לאחר הקריאה?
·       מה חושבים על רשת האינטרנט?
·       אילו גורמים הופכים את הגלישה באינטרנט לשלילית?
·       כיצד ניתן למנוע השפעה שלילית של האינטרנט עליך ועל חבריך?
·       מהי גלישה אחראית באינטרנט?
כל קבוצה תגבש לעצמה דעה ותסכמה בכתב.
ב. המנחה יסכם את תשובות הקבוצות לפי הנקודות לעיל תוך הדגשת ההבדלים בין גלישה שלילית וגלישה אחראית באינטרנט לפי תשובות המשתתפים.
ג. לפי שאלון בנושא "השפעותיה של רשת האינטרנט" עליו ענו המשתתפים באתר, יסכם המנחה את הנקודות הבאות:
·       רשת האינטרנט איננה שייכת לאף אחד.
·       ברשת האינטרנט מתפרסם כל חומר ללא בדיקה וללא סינון.
·       תוצאות המבחנים ברשת האינטרנט אינן מדוייקות.
·       שימוש מוגזם באינטרנט יכול לגרום להפרעות בתפקוד היומיומי: כשלון בתכנון זמן, חוסר שינה ודילוג על ארוחות.
·       שימוש ממושך באינטרנט יכול לגרום להתמכרות, לצמצום מספר החברים, לבדידות ולדיכאון.
·       שימוש ממושך יומיומי במשחקי מחשב ברשת האינטרנט אינו מוביל להתמכרות למחשבים.
·       רשת האינטרנט משפיעה באופן שלילי בעיקר על ילדים בגילאי 12-16.
·       שימוש ממושך ברשת האינטרנט יכול לפגוע בפעילות גופנית.
ד. בסבב: כל תלמיד יגיד מה "לקח" מהמפגש (במילה אחת בלבד!)

מפגש 3
הנושא: השפעות רשת האינטרנט (המשך)   
מטרה: פיתוח מודעות אישית לגבי השפעות שליליות אפשריות של גורמים ברשת האינטרנט על המשתמש
מהלך המפגש:
המנחה ידריך את המשתתפים להכנס למפגש 3 באתר האינטרנט בכתובת http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm  ולהכין את המטלות שבו.

א. המשתתפים יציגו את חידוניהם/מבחניהם בכיתה בנושא "השפעות האינטרנט":
אפשרות א': לקחת מספר חידונים/מבחנים ולשאול את כל הכיתה. כל משתתף עונה על שאלה אחרת בתורו.
אפשרות ב': לחלק את הכיתה לקבוצות, כל קבוצה מקבלת שאלון/מבחן של קבוצה אחרת.
ב. המנחה יסכם על הלוח את השפעות האינטרנט:
·       מסירת אינפורמציה שגויה
·       הסתה וחשיפה לחומרים העלולים להזיק
·       שירותי טיפול באמצעות האינטרנט אינם אמינים תמיד
·       הפרעות בתפקוד היומיומי
·       התמכרות (הימורים, מין, הרעלת מידע, משחקי מחשב, קשירת יחסים רומנטיים ברשת)
·       אתרי מין בעלי תכנים שליליים לילדים
·       ירידה במעורבות החברתית
ג. כל משתתף מציג את הכרזה לעיתון/פירסומת לטלויזיה המציגה את ההשפעות השליליות האפשריות של האינטרנט על ילדים. תערך תחרות לבחירת הפרסומת/כרזה הזוכה.
ד. דיון וסיכום:
·       מה עורר בך המידע שקראת בקטעי העיתונות ורכשת בשאלון "השפעות האינטרנט"?
·       מה אתה חושב על רשת האינטרנט? (יש לנהוג בזהירות כאשר גולשים ברשת ולהיות ערים להשפעותיה השליליות האפשריות).
ה. בסבב: כל תלמיד יגיד מה "לקח" מהמפגש (במילה אחת בלבד!)
מפגש 4
הנושא: מידע שגוי באמצעות האינטרנט
מטרה: הקניית מיומנויות לזיהוי אתרים אמינים ואתרים שאינם אמינים באינטרנט
מהלך המפגש:
המנחה ידריך את המשתתפים להכנס למפגש 4 באתר האינטרנט בכתובת http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm  ולהכין את המטלות שבו.

א. המנחה יזכיר למשתתפים את השפעות האינטרנט השליליות מהמפגש הקודם תוך הדגשת הנושא של אינפורמציה שגויה באינטרנט וידון בנקודות הבאות:
·       מדוע חשוב להיות מודעים לאינפורמציה שגויה באינטרנט?
·       למה עלולה לגרום אינפורמציה כזו?
·       מדוע אנשים מפרסמים אינפורמציה שגויה? (מתוך רצון מכוון להזיק, רווחיות, מחוסר בקיאות בנושא מסויים)
ב. כל משתתף יציג בכיתה את האתרים אותם בחר ויחליט האם הם אמינים או לא.
ג. המשתתפים יוסיפו רעיונות נוספים לבחינת אמינות ורצינות אתרים באינטרנט. המנחה יסכם זאת על הלוח.
ד. דיון: מה עליי לעשות כאשר אני רואה אתר שאינו אמין? (לקחת את המידע בו בערבון-מוגבל ולא כמובן מאליו, להזהיר אחרים)
ה. סיכום:
·       אין פיקוח על החומר המפורסם באינטרנט ולכן קיימים אתרים אמינים ושאינם אמינים.
·       קיימים קרטריונים לבחינת אמינות אתר (מידע רחב ומפורט, כתיב ברור ותקין, הפעלה פשוטה וקלה, אפשרות לקבל תשובות וליצור קשר עם בעלי האתר, תאריך עדכון ופרטים על בעלי האתר).
·       יש לקחת בחשבון שקיימים אתרים רבים שאינם אמינים ולכן אין להתייחס למידע שם ברצינות.

מפגש 5
הנושא: הסתה וחשיפה לחומרים העלולים להזיק ברשת האינטרנט
מטרה:  המשתתפים ירכשו מיומנויות לזיהוי אתרים באינטרנט בעלי חומרים העלולים להסית, להשפיע לרעה ולהזיק למשתמש
מהלך המפגש:
המנחה ידריך את המשתתפים להכנס למפגש 5 באתר האינטרנט בכתובת http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm  ולהכין את המטלות שבו.

א. המנחה יזכיר למשתתפים את ההשפעה השלילית האפשרית של האינטרנט בנושא ההסתה והחשיפה לחומרים מזיקים.
ב. אילו חומרים מזיקים קיימים באינטרנט? (פורנוגרפיה, אלימות מינית, שפה בוטה, אלימות מילולית, עידוד לפעולות מסוכנות ולשימוש בחומרים מסוכנים כמו סמים).
ג. המשתתפים יקראו תשובותיהם לאחר ההשוואה בין שלושת האתרים (עיתון הנוער סלמנדרה, שליחת ברכות, השלכת חיצים) והמנחה יסכם על הלוח:
·       מהו הנושא של כל אתר?
·       מהי מטרתו של כל אתר?
·       באילו מילים משתמשים בשלושת האתרים? 
·       כיצד הרגישו בזמן הגלישה בשלושת האתרים? היכן הרגישו נוח יותר? מדוע?
·       לפי הקרטריונים שלמדנו במפגש הקודם לבחינת אמינותו של אתר - איזה אתר אמין יותר?
ד. כיצד נוכל לזהות אתרים "חיוביים" ואתרים "שליליים" באינטרנט? (שפה, קרטריונים לאתרים אמינים)
ה. סיכום: האם נוכל להמנע מחשיפה להסתה ברשת האינטרנט? אם כן- כיצד? אם לא-מה ניתן לעשות כדי להקטין את הסכנה האפשרית להסתה ברשת?
ו. בסבב: כל תלמיד יגיד מה "לקח" מהמפגש (במילה אחת בלבד!)

מפגש 6                                             
הנושא: תקשורת באינטרנט
מטרות: המשתתפים יפתחו מודעות לתקשורת חיובית באינטרנט וירכשו כלים לכללי שיחה נכונים 

מהלך המפגש:
המנחה ידריך את המשתתפים להכנס למפגשים 6 ו7- באתר האינטרנט בכתובת http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm  ולהכין את המטלות שבו.
א. המנחה יסביר כי ברשת האינטרנט קיימים ארבעה סוגי תקשורת:
·       דואר אלקטרוני (אימייל)- שליחה וקבלת הודעות.
·       קבוצת דיון- קבוצה המנהלת שיחה בנושא מסויים. השיחה מתבצעת באמצעות דואר אלקטרוני.
·       פורום- קבוצה שלה מאפיין משותף המנהלת דיון אך לא תחת נושא מסויים.
·       חדרי שיחה (צ'ט) – תקשורת בו זמנית (on-line), בדרך כלל בנושא מסויים.
א.     המנחה יבקש מהמשתתפים לספר האם התנסו באחד או יותר מסוגי תקשורת אלה. כמו כן, האם יש להם עדיפות לסוג תקשורת מסויים? מדוע?
ב.      המשתתפים יציגו את ממצאיהם מההשוואה בין  קבוצת הדיון בנושא 'לימודים ומקצוע' לקבוצת הדיון בנושא 'התמכרויות' או 'אהבה ורומנטיקה' על-פי הנקודות הבאות:
·       האם תכני קבוצת הדיון מתקשרים לנושא שלה?
·       מהו סגנון המילים בהם השתמשו בשתי קבוצות הדיון?
·       איזו קבוצה נראית לך יותר מקצועית? מדוע?
·       אילו קרטריונים, ממה שלמדת עד כה, טובים לבחינת קבוצת דיון רצינית? (סגנון שפה, קשר עם בעלי האתר, תאריכים)
ג.       כל משתתף יאמר כיצד הרגיש כשקיבל דואר אלקטרוני "לא מנומס" וכיצד הרגיש עם קבלתו דואר "מנומס".
ד.      כל משתתף יספר על חוויותיו בהשתתפות בחדר צ'ט:
·       מה הרגיש בזמן השיחה?
·       האם השיחה התנהלה לפי ציפיותך?
ה.     על אילו כללים חשוב להקפיד בתקשורת באינטרנט כדי שהאוירה הנעימה תשמר ולא תהפוך למצב לא נוח? המורה יסכם על הלוח:
·       להשתמש בכינוי ולא בשם האמיתי.
·       להזהר במילים שבוחרים.
·       לכתוב באותיות קטנות (באנגלית).
·       לשלוח הודעות קצרות וממוקדות.
·       לכתוב את נושא הדואר אלקטרוני.
·       לא לשלוח הודעות בנושאים שלא קשורים לנושא של קבוצת הדיון.
·       לכבד דעות שונות משלך.
·       לא לפגוע באחר.
·       אם מגיעים לאתר בו לא מרגישים נוח, לעזבו.
ו. בסבב: כל תלמיד יגיד מה "לקח" מהמפגש (במילה אחת בלבד!)


מפגש 7
הנושא: התמכרות לרשת האינטרנט

מטרה: המשתתפים יבינו את משמעותה הפסיכולוגית של התמכרות לרשת האינטרנט וימצאו דרכים למניעתה
המנחה ידריך את המשתתפים להכנס למפגש 8 באתר האינטרנט בכתובת http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm  ולהכין את המטלות שבו.
א. המנחה יציג מהי התמכרות לאינטרנט ובמה היא מתבטאת: " הרגל חוזר ונשנה המגדיל את הסיכון למחלה ו/או קשור בבעיות אישיותיות וחברתיות" .
התמכרות לאינטרנט כוללת שלושה או יותר מהסימפטומים הבאים במשך תקופה של 12 חודשים: עלייה בסובלנות (tolerance) כשמחוברים לאינטרנט, נסיגה לאחר הפסקת השימוש באינטרנט (מצוקה, הפחתה בפעילויות חברתיות, חרדה, רעידות, מחשבות אובססיביות על האינטרנט, פנטזיות או חלומות על האינטרנט), שימוש באינטרנט לעיתים קרובות ולמשך זמן רב, ויתור או דחייה של פעילויות חברתיות, מקצועיות או משעשעות חשובות לטובת שימוש באינטרנט והפרט לוקח את הסיכון לאבד מערכות יחסים חשובות, מקום עבודה והזדמנויות אקדמיות בשל שימוש מוגזם באינטרנט.
ב. המנחה יבקש להתייחס לכתבה "התמכרות על סף המילניום" לפי הנקודות הבאות (המנחה יסכם על הלוח): 
·       אילו השפעות שליליות יש לאינטרנט על המשתמש?
·       אילו סוגי התמכרויות מועלים בכתבה?
·       מדוע סייברסקס (אתרי מין ) כל-כך ממכר?
·       באילו דרכים ניתן למנוע מרשת האינטרנט לגרום דיכאון לגולשים בה?
ג. הכיתה תתחלק לקבוצות. בכל קבוצה ידונו בשאלות:
·      באיזו מידה דומה/שונה ההתמכרות לרשת האינטרנט מהתמכרויות אחרות?
·      באילו דרכים ניתן למנוע התמכרות לאינטרנט?
ד. המנחה יסכם על הלוח את תשובות הקבוצות.
ה. כל קבוצה תצטרך להכין פרסומת בנושא מניעת ההתמכרות לאינטרנט ולהציגה בכיתה.

מפגש 8
הנושא: מין ואינטרנט
מטרה: המשתתפים יכירו אתרי מין חיוביים ושליליים באינטרנט.
מהלך המפגש:
המנחה ידריך את המשתתפים להכנס למפגש 9 באתר האינטרנט בכתובת http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm  ולהכין את המטלות שבו.
א. המנחה יפתח ויאמר שקיימים אתרי מין רבים באינטרנט, חלקם מיועדים לילדים וחלקם לא.
ב. מה חיובי בהצגת מין באינטרנט? (פתיחות, אפשרות לשוחח על כל דבר בנושא מבלי להתבייש).
ג. מה שלילי בהצגת מין באינטרנט? (פורנוגרפיה של ילדים, אפשרות ניצול של פדופילים תמימות של ילדים, שפה גסה).
ד. המשתתפים יספרו על אתרי המין בהם ביקרו (אהבה ומין, מין חיובי, מגזין אינטרנט לבני נוער) ויציגו את ממצאי השוואותיהם בנקודות הבאות:
·       האם האתר סיפק לך מידע חיוני על מיניות?
·       האם נתקלת בשפה גסה? היכן?
·       האם נתקלת בתמונות פורנוגרפיות? היכן?
·       היכן חשת יותר נוח? מדוע לדעתך?
·       איזה אתר מתאים יותר לבני נוער? מדוע?
המנחה יסכם את התשובות על הלוח.
ה. דיון:
·       כיצד תמנע חשיפה מזיקה לאתרי מין?
·       כיצד ניתן לזהות אתרי מין חיוביים ואתרים שליליים? (שפה, קרטריונים לאמינות אתרים)
ו.       סיכום: באינטרנט קיימים אתרי מין המותאמים לילדים ואחרים שלא. עלינו לשים לב לא ליפול שולל לחשיפה היכולה להזיק ולהזהר מאנשים המנסים להתכתב איתנו בנושאים אלו.

 

מפגש 9

הנושא: כללים לגלישה נבונה              
מטרות: המשתתפים יפתחו מודעות לגלישה נבונה באינטרנט
מהלך המפגש:
המנחה ידריך את המשתתפים להכנס למפגש 10 באתר האינטרנט בכתובת http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm  ולהכין את המטלות שבו.
א. המנחה יסביר כי מפגש זה יוקדש לסיכום הנושא.
ב. הכיתה תתחלק לקבוצות ותדון בנקודות הבאות:
·       אילו גורמים לדעתך הופכים את הגלישה באינטרנט ללא אחראית?
·       מהי גלישה אחראית באינטרנט?
·       על אילו כללים יש לשמור כדי לגלוש בצורה נבונה באינטרנט? 
ג. המנחה יסכם את תשובות הקבוצות על הלוח תוך הדגשת הכללים לגלישה נבונה באינטרנט:
·       שמירה בסוד של מידע אישי (כתובת, מס' טלפון וכיוב')
·       להודיע להוריי על הודעה עמה לא אחוש בנוח.
·       לא להסכים להפגש עם מישהו ש"פגשתי" ברשת.
·       לא לשלוח את תמונתי באינטרנט.
·       לא לענות להודעה פוגעת.
·       לא להכנס לאתרים עליהם אין לי רשות מהוריי.
ד. בסבב: כל תלמיד יגיד מה "לקח" מהתוכנית
ה. המנחה יחלק לתלמידים שאלון לקבלת משוב על התוכנית
ו. המנחה יסכם כי  בידי כל אחד מאיתנו הכח לקבוע דברים ולכן אסור לתת לאחרים ברשת האינטרנט להסית/להטעות/לגרום לנו לחוש שלא בנוח.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה