יום חמישי, 7 במאי 2015

נוכחות והשגחה באינטרנט (על פי תורתו של חיים עומר)

§השגחה – זה לא בילוש וחסימה. השגחה הורית אמתית מעבירה את המסר אנחנו כאן. ניסיון חסימה מעביר מסר שגוי – אנחנו לא מסוגלים לבצע את התפקיד אז רכשנו טכנולוגיה שתשמור עליך. נוצרת תחרות בין ההורה לילד כשהילד פורץ את הטכנולוגיה הוא חוגג את הניצחון.
§נוכחות בשטח – לבקש מהילד שיעשה להורה, מורה סיור ברשת ובאתרים שבהם הוא נוהג לבקר. באלו משחקים הוא משחק. לעתים ילדים מופתעים מההתעניינות ונותנים את ההסבר בהתלהבות.
§שיח חופשי – על ההורים, מורים ליזום שיח על נושא האינטרנט לשאול את הילד כיצד הוא נזהר מסכנות באינטרנט איך הוא מתמודד עם מצבים של אלימות ברשת.


ה"אי" בבעל זבוב של ויליאם גולדינג כמטפורה לעולם הווירטואלי בו אין נוכחות והשגחה של מבוגרים



התמונה לקוחה מהסרט "בעל זבוב" שמבוסס על הספר שכתב ויליאם גולדינג
הסיבה בה בחרתי בתמונה זו כי בעיני התמונה הזו היא מטאפורה לאלימות של הילדים ברשת.
הילדים תופסים את העולם הווירטואלי כללא השגחת מבוגרים ובדיוק כמו באי של גולדינג כשאין השגחה של מבוגרים-קורים דברים רעים ואלימים. 

יום רביעי, 6 במאי 2015

האם אלימות ברשת יותר פוגעת מאלימות מחוץ לרשת?

האם לדעתכם העובדה שהרשת מאפשרת תפוצה לא מוגבלת הופכת את האלימות בה ליותר פוגעת?
העובדה שמה שמגיע לרשת יכול לעבור בעצם בתפוצה אין סופית הופכת את הרשת לכלי הרבה יותר פוגעני מאשר אלימות מחוץ לרשת.
למשל, תמונות פוגעניות - גם אם ניסיתי להסיר אותם או אפילו מי שהעלה אותם כבר הסיר אותם- עברו כבר הלאה למשתמשים אחרים והם יכולים להמשיך להעביר זאת הלאה לאחרים....